Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2013

Χάρτης δικαιωμάτων του πολίτη στα Κυπριακά Ταχυδρομεία, ΜέροςΗ’ - Citizen's Charter in Cyprus Post, PartVΙI


Τίτλος:

Ταχυδρομικά τέλη

Για όλες τις παρεχόμενες ταχυδρομικές υπηρεσίες υπάρχουν καθορισμένα ταχυδρομικά τέλη. Σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία, τα τέλη θα πρέπει να είναι προσιτά στους χρήστες, να αντικατοπτρίζουν το κόστος και να είναι ομοιόμορφα παντού ανά την Κύπρο, χωρίς διακρίσεις.

Τα τέλη ελέγχονται, κατά καιρούς, από τον Επίτροπο Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων, ούτως ώστε να εξασφαλίζεται η τήρηση των σχετικών προϋποθέσεων.

1.                   Διάθεση καταλόγων ταχυδρομικών τελών
Το Τμήμα, εκπληρώνοντας τις υποχρεώσεις του για σωστή πληροφόρηση του πολίτη όσον αφορά το κόστος των παρεχομένων ταχυδρομικών υπηρεσιών, εκδίδει και διαθέτει στο κοινό, κατά καιρούς, κατάλογο ταχυδρομικών τελών.

Στον κατάλογο αναγράφονται λεπτομερώς οι παρεχόμενες υπηρεσίες, το κόστος ανά υπηρεσία ή κατηγορία υπηρεσίας, καθώς και άλλες χρήσιμες πληροφορίες. Διατίθεται δωρεάν σε όλα τα Ταχυδρομικά Γραφεία, ενώ είναι διαθέσιμος και στην ιστοσελίδα του Τμήματος.


Postage fees

For all the provided postal services are set Postage. According to the relevant legislation, the fees should be accessible to users, to reflect the cost and be evenly everywhere throughout Cyprus, without discrimination.

Fees controlled at times by the Commissioner of Electronic Communications and Postal Regulation in order to ensure compliance with the relevant conditions.

1. Placing lists postage

The Department fulfilling its obligations to properly inform the citizen regarding the cost of providing postal services, issues and available to the public, at times, a list of postage fees.


The list showing the details of the services provided, the cost per service or category of service, and other useful information. Available free in all Post Offices and is available on the website of the Department.

Χάρτης δικαιωμάτων του πολίτη στα Κυπριακά Ταχυδρομεία, ΜέροςΖ’ - Citizen's Charter in Cyprus Post, PartVΙ

Αποζημιώσεις για απώλεια ή βλάβη ταχυδρομικών αντικειμένων

1.                  Γενικά

Τα ποσά αποζημίωσης που καταβάλλονται στους αποστολείς για την απώλεια ή βλάβη του αντικειμένου τους, καθορίζονται σύμφωνα με τους κανονισμούς του επιστολικού ταχυδρομείου και τους κανονισμούς ταχυδρομικών δεμάτων της Παγκόσμιας Ταχυδρομικής Ένωσης (Π.Τ.Ε.). Έμμεσες ζημιές ή κέρδη που δεν πραγματοποιήθηκαν, δεν λαμβάνονται υπ’ όψιν στην αποζημίωση που καταβάλλεται.

Η καταβολή του ποσού αποζημίωσης στον πολίτη αποστέλλεται από το Λογιστήριο του Τμήματος μέσα σε ένα μήνα το αργότερο από την ημερομηνία γνωστοποίησης της σχετικής απάντησης για την τύχη του αντικειμένου.

2.                  Αποζημιώσεις για συστημένα δέματα / ασφαλισμένα ταχυδρομικά αντικείμενα

Το Τμήμα Ταχ. Υπηρεσιών υποχρεούται να καταβάλλει αποζημίωση στους πολίτες στις πιο κάτω περιπτώσεις:


Ποσό (SDR)*
Υπηρεσίες εσωτερικού

Συστημένες επιστολές

Για απώλεια ή βλάβη περιεχομένου
30
Υπηρεσίες εξωτερικού

Συστημένες επιστολές

Για απώλεια ή βλάβη περιεχομένου
30
Για απώλεια συστημένου ειδικού σάκου
150
Δέματα (εσωτερικού - εξωτερικού)

Για απώλεια ή βλάβη περιεχομένου
-
Μέγιστο ποσό αποζημίωσης ανά δέμα
40
Ανά κιλό, επιπλέον τα ταχυδρομικά τέλη
4.50
Ασφαλισμένα ταχυδρομικά αντικείμενα
Η αποζημίωση θα είναι σύμφωνα με τη δηλωθεισα αξία κατά την κατάθεση του αντικειμένου. Το ανώτατο ποσό ασφάλισης διαφέρει από χώρα σε χώρα.

*SDR: Ειδικά Τραβηκτικά Δικαιώματα

Η νομισματική μονάδα που χρησιμοποιείται για τη διευθέτηση των οικονομικών συναλλαγών μεταξύ των διασυνοριακών Ταχυδρομικών Υπηρεσιών είναι τοSDR, το οποίο θεσμοθετήθηκε από την Παγκόσμια Ταχυδρομική Ένωση (Π.Τ.Ε.).

Η μετατροπή τουSDR σε ευρώ γίνεται βάση σταθερής ή μεταβλητής ισοτιμίας, ανάλογα με το είδος του αντικειμένου.

Σημείωση: Δεν καταβάλλονται αποζημειώσεις για καθυστερήσης στην παράδοση, καθώς και για καθυστέρηση, απώλεια ή βλάβη αντικειμένου που δεν υπόκειται σε ειδική διαχείριση.

3.                   Αποζημειώσεις για αντικείμενα υπηρεσίαςEMS/DATAPOST

Σε περίπτωση απώλειας ή βλάβης αντικειμένων της υπηρεσίας EMS/DATAPOST, εκτός από τις περιπτώσεις ανωτέρας βίας, ο πολίτης αποζημιώνεται ανάλογα με τη δηλωθείσα αξία του αντικειμένου κατά την ώρα της κατάθεσης. Ανώτατο ποσό κάλυψης είναι τα €854. Στις περιπτώσεις που η αξία του περιεχομένου υπερβαίνει τα €100, ο πελάτης θα πρέπει να καταθέσει σχετικό τιμολόγιο την ώρα της ταχυδρόμησης.

Σε περίπτωση αδικαιολόγητης καθυστέρησης στην παράδοση ή απώλειας αντικειμένων, εκτός από τις περιπτώσεις ανωτέρας βίας, επιστρέφονται στον πελάτη τα ταχυδρομικά τέλη. Οι έμμεσες ζημιές ή τα κέρδη που δεν πραγματοποιήθηκαν, δεν λαμβάνονται υπ’ όψιν στην αποζημίωση που καταβάλλεται.


Compensation for loss or damage of postal items

1. Generally

The amounts of compensation paid to shippers for loss or damage to the subject matter defined in accordance with the regulations of letter mail and parcel post regulations of the Universal Postal Union (U.P.U.). Indirect losses or gains not made, not taken into account in the compensation paid.

The payment of compensation to the people sent by the Accounting Department within one month from the date of notification of a reply to the fate of the object.

2. Allowances for registered parcel / insured mail items

The Department of Post . Services shall pay compensation to the citizens in the following cases:


Amount (SDR)*
Domestic Services

Registered Letters

For loss or damage to contents
30
Abroad Services

Registered Letters

For loss or damage to contents
30
For lost registered pouches
150
Parcels (internal - external)

For loss or damage to contents
-
Maximum compensation per package
40
Per kilo plus postagefees
4.50
Insured postal items
The compensation will be in accordance with the declared value at the time of the object. The maximum amount of insurance varies from country to country.

*SDR: Special Drawing Rights

The monetary unit used to settle financial transactions between cross-border postal services, is the SDR, which was established by the Universal Postal Union (U.P.U.).

The conversion of SDR in euro is based on fixed or variable rate, depending on the type of object.

Note : Not paid compensations for delays in delivery, and for delay, loss or damage to articles not subject to special management.

3. Indemnities for objects service EMS / DATAPOST

In case of loss or damage to articles of service EMS / DATAPOST, except in cases of force majeure, the citizen compensated depending on the declared value of the item at the time of filing. Maximum coverage is €854. In cases where the content value exceeding €100, the customer must submit an invoice at the time of posting.


In case of undue delay in delivery or lost items, except in cases of force majeure, returned to the customer postage. Indirect losses or gains not made, not taken into account in the compensation paid.

Χάρτης δικαιωμάτων του πολίτη στα Κυπριακά Ταχυδρομεία, Μέρος Ε’ - Citizen'sCharterinCyprusPost,PartV

Διαδικασίες αναζήτησης ταχυδρομικών αντικειμένων

1.                  Γενικά

Σεπερίπτωση που ο πολίτης ενδιαφέρεται να πληροφορηθεί για την τύχη οποιουδήποτε ταχυδρομικού αντικειμένου, μπορεί να απευθύνεται προσωπικά, τηλεφωνικά ή γραπτώς στα κατά τόπους Ταχυδρομικά Γραφεία ή στο Κέντρο Τηλεφωνικής Εξυπηρέτησης.

2.                  Συστημένα / ασφαλισμένα αντικείμενα / δέματα (Αντικείμενα ειδικής διαχείρισης)

Για αντικείμενα ειδικής διαχείρισης, συμπληρώνεται από τον αποστολέα αίτηση αναζήτησης που μπορεί να υποβληθεί σε όλα τα Ταχυδρομικά Γραφεία, εντός 6 μηνών από την ημερομηνία κατάθεσης του αντικειμένου. Η αίτηση αναζήτησης συμπληρώνεται από τον ενδιαφερόμενο και αποστέλλεται στον τομέα ερευνών, στα Κεντρικά Γραφεία του Τμήματος. Η διαχείριση των αιτήσεων αναζήτησης γίνεται χωρίς οικονομική επιβάρυνση.

Κατά τη συμπλήρωση του εντύπου αναζήτησης, θα πρέπει να παρουσιάζεται η απόδειξη κατάθεσης του αντικειμένου. Ο αποστολέας ενημερώνεται τηλεφωνικά, προφορικά ή γραπτώς για την τύχη του αντικειμένου του από τον τομέα ερευνών, εντός 2 μηνών τον αργότερο από την υποβολή της αίτησης του, εκτός από ειδικές περιπτώσεις, όπου χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση. Συστήνεται σε όλους τους αποστολείς όπως κατά την κατάθεση των αντικειμένων ειδικής διαχείρισης ζητούν απόδειξη κατάθεσης την οποία να παρουσιάζουν στις περιπτώσεις αναζήτησης.

Πέραν τούτου, ο πολίτης έχει τη δυνατότητα για άμεση ενημέρωση για την τύχη του αντικειμένου του από την ιστοσελίδα του Τμήματος, καθώς και από το Κέντρο Τηλεφωνικής Εξυπηρέτησης.

ΤοΈντυπο Αναζήτησης (Έντυπο Ρ.Ο. 43), είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του Τμήματος.

3.                  Αντικείμενα Υπηρεσίας EMS/Datapost

Οι αιτήσεις αναζήτησης των αντικειμένων που έχουν σταλεί με τη Διεθνή Υπηρεσία Ταχυμεταφορών EMS/Datapost, μπορούν να υποβληθούν τηλεφωνικά, γραπτώς ή με ηλ. ταχυδρομείο στα κατά τόπους Ταχυδρομικά Γραφεία ή στον τομέα ερευνών στα Κεντρικά Γραφεία του Τμήματος, εντός τεσσάρων μηνών από την ημερομηνία κατάθεσης. Ο αποστολέας ενημερώνεται αμέσως ή το συντομότερο δυνατό, σε περίπτωση που χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση.

Πρόσθετα, ο πολίτης έχει τη δυνατότητα να ενημερωθεί για την τύχη του αντικειμένου του από την ιστοσελίδα και το Κ.Τ.Ε. του Τμήματος.


Procedures for postal items

1. Generally

If the citizen is interested to know the fate of any postal item may be addressed personally , by telephone or in writing at the local Post Offices or Call Centre .

2. Registered / insured items / parcels (subject to specific management)

For objects to specific management complemented by the sender application search can be subjected to all the Post Offices within six months from the filing date of the object. The search request is completed by the applicant and sent to the field investigations, the Headquarters of the Department. The management of search requests made ​​without charge.

When filling in the search form, you must present the proof of deposit of the object. The sender is informed by telephone, orally or in writing about the fate of the object of the research field within the two months of the submission of the application, except in special cases where further investigation is needed. Recommended for all senders as when depositing objects require special management deposit receipt which to present the cases search.

Furthermore, the citizen has the ability to instantly update on the fate of the object from the Department's website, and the Call Centre .

The search form (Form Ρ.Ο. 43), is available on the Department's website .

3. Objects Office EMS / Datapost

Applications search of items that have been sent to the International Courier EMS / Datapost, may be submitted by telephone , in writing or e-mailed to local Post Offices or field surveys at the Headquarters of the Department, within four months from the filing date . The dispatcher informed immediately or as soon as possible in case you need further investigation.


Additionally, the citizen has the opportunity to learn about the fate of the object from the website and Call Centerof the Department.

Χάρτης δικαιωμάτων του πολίτη στα Κυπριακά Ταχυδρομεία, Μέρος Δ’ - Citizen'sCharterinCyprusPost,PartIV

Προϊόντα που διατίθενται προς πώληση (Αντικείμενα συσκευασίας)

1.                  Κίτρινα χαρτοκιβώτια
Για την εύκολη, ασφαλή και οικονομική αποστολή δεμάτων και μικροδεμάτων, διατίθενται προς πώληση σε όλα τα Ταχυδρομικά Γραφεία, κίτρινα χαρτοκιβώτια σε 7 μεγέθη. Για την αποστολή φιαλών με ποτό και άλλων παρομοίων ειδών, διατίθεται ειδικό χαρτοκιβώτιο ασφαλείας.

2.                  Φάκελοι με επένδυση ασφαλείας για αποστολή ευθραύστων ταχυδρομικών αντικειμένων

Για περισσότερη προστασία του περιεχομένου των ευθραύστων ταχυδρομικών αντικειμένων, διατίθενται σε όλα τα Ταχυδρομικά Γραφεία επενδυμένοι φακέλοι ασφαλείας σε 4 διαφορετικά μεγέθη.

3.      Φάκελοι αλληλογραφίας Α’ προτεραιότητας

Για ευκολότερη διαχείριση της αλληλογραφίας και καλύτερη εξυπηρέτηση, διατίθενται σε όλα τα Ταχυδρομικά Γραφεία φάκελοι αλληλογραφίας σε 3 διαφορετικά μεγέθη.


Products available for sale (Packing items)

1. yellow boxes

For easy, safe and affordable parcels and small packages are available for sale at all Post Offices, yellow cartons in 7 sizes. To send bottles with drink and other similar items, it is available a special carton box.

2. Padded envelopes for sending fragile security postal items

For added protection of the content of fragile postal items are available at all Post Offices lined security envelopes in 4 different sizes.

3. Mail folders first priority

For easier management of mail and best service, available at all Post Offices Mail Folders in 3 different sizes.


Citizen's Charter in Cyprus Post, Part III

Services Offered

1. Letter Mail

The Letter Mail Service covers the traditional mail. The categories of such items, the maximum weight and dimensions of each category are shown in the table below.

The mission of these items abroad can be done either by air or by surface mail airborne system (Surface Air Lifted - SAL).

Mailing . Objects type
Weight limit (gr)
Dimensions (mm)


Maximum
Minimum
Letters
2
900X600
90X140
Form
5
-
-
Parcel*
5
-
-
Newspapers, magazines and books
5
-
-
Embossing for use by blind
7
-
-
Special sacks forms
30
-
-
Postcards
2
120X235
-
Air letters
-
110CH220
-
Objects in a cylindrical shape

Length plus twice the diameter of 1.040 mm. The larger dimension not exceeding 900 mm.
Length plus twice the diameter of 170 mm. The largest dimension of not less than 100 mm.

* The maximum allowable weight for Parcel abroad differs from country to country. Details are provided at the local Post Offices or Call Centre , which are listed in Annex / Useful Info.

2. Packages

The Service Package covers the parcel, freight and other items both in Cyprus and abroad, due weight or dimensions cannot be sent with the Letter Post. More details about shipping methods samples, maximum weight and dimensions are shown in the table below with the caveat that they differ from country to country. The parcel service is supported by a special monitoring and tracking objects (track and trace) with instant access to citizenship through the Department's website, for the most foreign countries.

2.1 Service and abroad

Domestic parcels


Categories Package
Maximum Weight
Maximum dimensions
Ordinary parcels
50 Kg
Length 1.50 m, length + girth 3 m
Express parcels
-
-
Not insured (insured)
-
-
C.O.D.
-
-
Fragile
-
-

Parcels abroad

Categories Package
Maximum Weight
Maximum dimensions
Ordinary parcels (air and surface / SAL)
31.5 Kg
Length 1.50 m, length + girth 3 m
Express parcels
-
-
Not insured (insured)
-
-
C.O.D.
-
-
Fragile
-
-
Available from fees and charges (FDD)
-
-

2.2. Parcel24 service

The service offers Parcel24 the public with 24 hour access , 7 days a week for delivery parcel service object EMS / Datapost, and other postal items through vending boxes and sending notices to receive the objects through SMS.

Details are provided at the local Post Offices or Call Centre , which are listed in Annex / Useful Info.

3. International courier service EMS / Datapost

To quickly send urgent items ( letters and parcels ) abroad and their safe delivery , the Cyprus Post offer citizens the International courier service EMS / Datapost.

The International Courier EMS / Datapost offers:

• Customer Service in 57 Post Offices throughout Cyprus
• Delivery with special distribution at his address within 24 to 48 hours from the arrival of the objects in the destination country (during working days)
• Transmission by priority missions in 128 countries
• Specific monitoring and tracking of objects (track and trace) with instant access to citizenship through the Department's website, www.cypruspost.gov.cy and call centers at 77778013 for most foreign countries
• Delivery of incoming items the same day or at the latest the next working day, depending on the time of arrival at the airport
• Discounts of up to 25% regular customers, free special folders of Service, Pickup at their premises and ability to pay postage at the end of each month



Maximum weight for each object: 31.5 Kg. Maximum dimensions: Length 1.5m , length + girth of 3m . The maximum weight and dimensions may differ from country to country. More details are included in the postal invoice and a special brochure, which you can obtain from local Post Offices.

4. Advertising Mail

For customers that they post a large number of objects, such as letters , brochures , magazines , etc. , with or without recipient's address , offered the following mail services:

Distribution of promotional items without Addressed


The Cyprus Post distributes promotional items without recipient's address , such as forms , brochures, samples and other small objects at all premises nationwide or selected areas or private mail boxes at very low prices and short time, depending on the customer's wishes .

Posting articles marked ''postage paid'' (interior and exterior)

Items posted at regular intervals and quantity 1,000 or more, may, instead of stamps bear the imprint '' postage paid '' after authorization by the Director of Postal Services.

In case of regular and large customers , the fees can be paid at the end of each month, by special arrangement.

Service responsive objects (interior and exterior)

Persons wishing to receive answers from their clients without being a financial burden on the postage , they can use the service responsive objects (internal and external).

5. Special services


Valid for all postal items including packages and foreign air and surface (SAL), as appropriate . For registered and insured items running track and trace objects (track and trace) with instant access to citizenship through the Department's website , for most countries abroad and within.

Registered items

All items letter mail can be sent registered mail , that guaranteed a fixed amount against the risk of loss , theft or damage . Evidence for this is given to the shipper at the time of filing.

Registered items for delivery to the same recipient

Delivered only to the addressee indicated in the subject, at the request of the sender. Bear a stamp with the words ''PERSONAL DELIVERY''.

Items with a receipt A.R. (Advice of Receipt)

The sender of registered or insured item , package or financial requirement may be requested shipment receipt of the object, which is signed by the recipient or another authorized person.

Items with a declared value (insured)

For letters and packages content value provided insurance to the value declared by the sender, provided that is not greater than is greater than the actual value of the contents.

Urgent items

These must necessarily bear a special label indication urgency or '' EXPRESS'' and have priority in their delivery.

Withdrawal or modification inscription

This service allows the sender to remove an item or change your address, if not yet delivered.

Items for delivery COD (Cash on Delivery)

With this service, the Post Office takes to recover from the recipient the value of the content of the object and the corresponding postage on behalf of the sender. Currently available for Greece, Italy and France.

Further promotion of postal items

In case of change of residence or place of employment, each applicant may request that the correspondence delivered to the new address for a period of up to three months after completing Form TY 1 is available on the website of the Department and pay the fee in stamps.

International Stamps Reply

International Response Stamps sold to people from all Post Offices and can be exchanged at any country with stamps representing the minimum prepayment air letter.

Private Post Office Boxes (P.O. Box)

Renters P.O. Box may receive their mail over the course of 24 hours. The P.O. Box rented to people from almost all Post Offices. Further, through the portal of the Cyprus Post enables citizens to identify and rent available P.O. Box at any Post Office to renew their rent, and to request other services relating to P.O. Box.Payment is made using the customer's credit card.

Prepaid postage with private machines

These machines can be used by private companies for the prepayment of postage of mail and parcels intended for posting by special permit, which is granted by the Director of the Department of Postal Services.

Prepay postage with departmental machines

In case of a large number of objects instead of Paste stamps, citizens can serve on departmental machines prepay postage . A fee is against formal proof.

6. Stamps and Philately

The main objective of Stamps and Philately is the continuous improvement of the Cyprus stamp, the implementation of appropriate philatelic policy. Some of the elements of this policy is the small number of publications and limited quantities of stamps for each version. The Stamps and Philately has published and sells all the Post Offices directory '' Cyprus Stamps 1880 - 2004 History and Culture .'' Notable series Cypriot stamps and objects related to the history of Cyprus stamp out the Postal Museum, located on 3B, St. Savvas str., 1025, Nicosia, tel: 22304711.

The Stamps and Philatelysells:

• Stamps and other philatelists material
• Personal / corporate stamps
• Stickers stamps
• Souvenir sheets
• First day cover envelopes (FDC)
• Albums stamps annuals
• Special scrapbooks stamps annuals and FDC
• Philatelist sets for beginners

Payment can be made by credit card, postal or personal inscriptions or cash.

Orders philatelist products can be made from all Post Offices and through the portal of the Cyprus Post.


Publishing personal / corporate stamp

This double postage stamps bearing on one side the usual display value, while the other party's photo buyer and / or another individual, as well as logo, brand, logo, service or advertisement natural or legal person. The staff / corporate stamp can be used to pay postage or as collector items for promotional purposes.

7. Banking, financial services

7.1 Postal cheques service

The Postal Services Department issue and accept postal orders for payment, with which they can be shipped safely sums abroad and within. The abroad postal cheques by and for the countries that offer this service and sent registered and express. The postal orders issued by all Post Offices, where all relevant information.

7.2 Money Transfer Service

For sending funds, the Department of Postal Services offers the money transfer service in the form of representation of the company Moneygram. The service is available from all Post Offices.

With this service, the recipient can receive the money within 10 minutes through the extensive service network Moneygram, in over 196 countries.