Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2012

Μετακινήσεις με τραμ και ποδήλατο - Travel by tram and bicycle

Το νέο χωροταξικό σχέδιο μετακινήσεων της Λευκωσίας

Νέο πρόσωπο θα αποκτήσει η Λευκωσία μέσα στα επόμενα 10 περίπου χρόνια σε ό,τι αφορά το οδικό δίκτυο και τις δημόσιες συγκοινωνίες. Νέες λεωφόροι, τακτικές διαδρομές λεωφορείων που θα ενώνουν ακτινωτά και τους επτά δήμους της πρωτεύουσας, τραμ, ποδηλατόδρομοι, μονοδρομήσεις γνωστών λεωφόρων και άνετα πεζοδρόμια αναφέρονται στον φιλόδοξο σχεδιασμό της κυβέρνησης. Η Υπουργός Συγκοινωνιών και Δημοσίων Έργων, Ερατώ Κοζάκου Μαρκουλή, παρουσίασε πρόσφατα το νέο σχεδιασμό και άνοιξε το δημόσιο διάλογο για το πως θα πρέπει να είναι το ολοκληρωμένο χωροταξικό σχέδιο μετακινήσεων της Λευκωσίας. Ζήτησε, μάλιστα, τη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων φορέων, ούτως ώστε το όραμα του Υπουργείου να γίνει σταδιακά πραγματικότητα, υπογραμμίζοντας ότι η πρωτεύουσα δεν διαθέτει δημόσιο δίκτυο συγκοινωνιών και αυτό επιβάλλεται να γίνει με κάθε κόστος. Στην ευρύτερη αστική περιοχή της Λευκωσίας, το μερίδιο μετακινήσεων των δημόσιων συγκοινωνιών είναι μόνο 3%, ενώ δε του ποδηλάτου κάτω από 2%. Η συνεχόμενη αύξηση των κυκλοφοριακών προβλημάτων έχει σοβαρό αντίκτυπο στο αστικό περιβάλλον. Το ολοκληρωμένο Σχέδιο Κινητικότητας για τη Λευκωσία (ΟΣΚΛ) αποτελεί μια κρίσιμη καμπή για την πολιτική των μεταφορών.

Η κυπριακή κυβέρνηση και η τοπική αυτοδιοίκηση προτίθενται να βελτιώσουν την υφιστάμενη κατάσταση, με την ενίσχυση του μεριδίου των δημοσίων συγκοινωνιών στο 10% (κίνηση για την οποία, μέχρι στιγμής, ως όμιλος ιστολογίων και ως δημότες Λευκωσίας έχουμε μόνο ευμενή σχόλια) μέχρι το 2020. Η επίτευξη των φιλόδοξων αυτών στόχων περιλαμβάνει μια πολυκεντρική χωρική ανάπτυξη. Η πολυκεντρική Λευκωσία απαιτεί αειφόρες μεταφορές υψηλής ποιότητας, οι οποίες να μπορούν να ανταγωνιστούν το αυτοκίνητο.  Αυτό σημαίνει ανάπτυξη του δικτύου δημόσιων μεταφορών με εξαιρετικά ποιοτικές υπηρεσίες και συνθήκες ασφαλούς ποδηλασίας.

Δημόσιες Μεταφορές

Το ΟΣΚΛ περιλαμβάνει ένα άριστο δίκτυο δημόσιων μεταφορών Δίκτυο ακτινικής διαμόρφωσης, με το ένα τερματικό των περισσοτέρων γραμμών λεωφορείων στο κέντρο της πόλης (τη γνωστή σε όλους μας πλατεία Σολωμού) και δίκτυο πολυκεντρικής διαμόρφωσης με τερματικό σταθμό, εκτός από το κέντρο της πόλης και σε άλλα περιφερειακά κέντρα δραστηριοτήτων, όπως στην περιοχή του νέου Γενικού Νοσοκομείου, του Μακαρίου Σταδίου, του Δημαρχείου Στροβόλου, του Πανεπιστημίου Κύπρου και στην περιοχή του Πανεπιστημίου Λευκωσίας (πρώην Intercollege).

Στο σχεδιασμό αναφέρεται επίσης ότι η εισαγωγή των τραμ είναι ενδεχομένως εφικτή. Καθορίστηκε ένα δίκτυο τραμ που θα συνδέει τα τέσσερα μεγάλα κέντρα της περιοχής: την πλατεία Σολωμού, την περιοχή του νέου Γενικού Νοσοκομείου, την περιοχή του Μακαρίου Σταδίου και την περιοχή κοντά στο Δημαρχείο Στροβόλου. Η ολοκλήρωση του οδικού δικτύου θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική για την εξυπηρέτηση των μετακινήσεων που προβλέπονται για το 2020 με όλες τις μορφές κυκλοφορίας.

Αναδημοσίευση από το περιοδικό "Πρωτεύουσα", τεύχος Αυγούστου 2010.


The new spatial plan movements of Nicosia


New entity will acquire Nicosia within the next 10 years to about what the roads and public transport. New malls, regular bus routes that will radiate out and join the seven municipalities of the capital, tram, cycle known one-way avenues and spacious sidewalks referred to the ambitious plan of government. The Minister of Transport, Public Works, Erato Kozakou Markouli, recently unveiled the new design and opened the debate on how they should be the comprehensive land use plan of Nicosia travel. She asked, in fact, the collaboration of all stakeholders so that the Ministry's vision to become reality gradually, noting that the capital has no public transport links and this should be done at any cost. In the wider urban area of ​​Nicosia, the share of public transport trips are only 3%, while the bike is less than 2%. The continued growth of traffic congestion has a serious impact on the urban environment. The Integrated Mobility Plan for Nicosia (IMPN) is a turning point for transport policy.

The Cypriot government and the local authorities intend to improve the existing situation by increasing the share of public transport in 10% (movement for which, so far, as a group blog and we as citizens of Nicosia only favorable comments) by 2020. Achieving these ambitious goals include a multicenter spatial development. The multicenter Nicosia sustainable transport requires high quality which can compete with the car. This means developing the public transport network with excellent quality services and conditions for safe cycling.

Public Transports

The IMPN includes an excellent network of public transport network radial configuration, with one terminal of most bus routes in the city center (known to us all Solomou Square) and polycentric network configuration terminal, except the town center and otherregional activity centers, as in the new General Hospital, Makarios Stadium, the Town Hall of Strovolos, University of Cyprus and the University of Nicosia (formerly Intercollege).

In the design also suggests that the introduction of trams is potentially feasible. They were a tram network linking the four major centers of the region: Solomos Square, the area of ​​the new General Hospital, the area of ​​Makarios Stadium and the area near Strovolos Municipality. The completion of the road network is particularly important for the convenience of travel planned for 2020 with all types of traffic.

Reprinted from "Protevousa" magazine, August 2010 issue.